אחת מהמשימות החשובות ביותר לכל עסק הייתה ועודנה בניית אסטרטגיית שיווק נכונה. מהסיבה הזאת לא מעט עסקים קטנים שמוקמים ללא אסטרטגיית שיווק מסודרת, עלולים למצוא את עצמם נסגרים בתוך זמן קצר. ישנם מספר עקרונות חשובים באסטרטגיה הזאת, עקרונות שהם חלק בלתי נפרד מהצלחת התהליך כולו. כל בעל עסק שידע ליישם את העקרונות הללו ולשלב בניהם באופן הרמטי, יגיע למצב שבו הוא מנפץ את תקרת הזכוכית.
ארבעת העקרונות החשובים ביותר הם: Place, Product, Price, Production.
אז רגע לפני שאתם קופצים למים, אנו ממליצים לכם לקרוא את המאמר הבא שהולך לעשות לכם לא מעט סדר בכל הבלגן. אנו הרמנו את הכפפה על מנת להסביר לכם איך ליישם את כל העקרונות הללו גם יחד.
Product – מוצר
כל עסק באשר הוא אמור לספק מוצר מסוים, בין אם מדובר על מוצר פיזי או על מוצר לא פיזי. השאיפה שלכם תמיד צריכה להיות לספק את המוצר הטוב ביותר, כך שהלקוחות הפוטנציאליים יבינו את היתרונות שלו על פני המוצרים של העסקים המתחרים. ככל שהמוצר שלכם יהיה טוב ואפקטיבי יותר, כך יהיה לכם הרבה יותר קל לשווק אותו. לא פעם אנו שומעים על בעלי עסקים שמתקשים למכור מוצר מסוים רק בגלל שנפל פגם בתהליך הייצור הראשוני שלו.
מוצר טוב הוא מוצר שבנוי משם קליט, אריזה מעניינת (במידה ומדובר על מוצר פיזי), הסברים מקיפים עם השימוש במוצר וכל דבר אחר שהלקוח יצטרך בזמן השימוש. אל תקלו ראש בתהליך החשיבה הראשוני, הוא זה שיכול לעשות את ההבדל מבחינתכם בין הצלחה מסחררת לבין כישלון צורם. אין דבר שיבאס אתכם יותר מאשר לגלות שנפלתם בשלב הזה של תמהיל שיווק.
Price – מחיר
בעולם שבו אנו חיים למחיר של כל מוצר יש חשיבות עליונה, ולא פעם הלקוחות יפסלו את המוצר שלכם רק על פי המחיר שלו. המוצר שלכם יכול להיות יוצא מגדר הרגיל, אך בגלל תמחור לא נכון אתם עוד עלולים למצוא את עצמכם נשארים הרחק מאחורי כל המתחרים שלכם. כמובן שצריך לציין כי הבעיה יכולה להיות גם כאשר המחיר נמוך מידי וגם כאשר המחיר גבוה מידי.
אם המחיר יהיה נמוך מידי אתם תתקשו לעשות עליו את הרווח הנדרש על מנת להפוך את העסק שלכם לעסק רווחי. לא מעט בעלי עסקים מורידים את המחירים על מנת להגדיל את כמות הלקוחות, אך שוכחים כי יש להם לא מעט הוצאות נוספות שהם צריכים לעמוד בהם. מנגד אם המחיר יהיה גבוה מידי אתם פשוט לא תצליחו למכור אותו, והלקוחות יעדיפו לרכוש מוצרים דומים של חברות או עסקים אחרים. לכן אתם חייבים למצוא המחיר הנכון – מחיר שיהיה משתלם ללקוחות ומחיר שיאפשר לכם אחוזי רווח נאים.
Place – מקום
כאשר אנו מדברים על מקום, אנו לא מתכוונים למקום שבו המוצר ישב על המדף בחנות – כי זה באמת דבר שאף אחד לא יכול לתת עליו את הדעת. הכוונה במקום תהיה למקום שבו תתבצע המכירה באופן פיזי – בין אם מדובר על חנויות פרונטליות או על חנות אינטרנטית. כמובן שלכל בעל עסק תהיה את העדפה שלו ואת הלקוחות שרלוונטיים עבורו כך שאי אפשר לתת העדפה חד משמעית שתהיה נכונה באופן גורף. אתם תצטרכו למצוא את המקום שיהיה הרלוונטי ביותר עבור הלקוחות שלכם. המשימה הזאת יכולה להיות קריטית במיוחד, שכן אם לא תבחרו את המקום הנכון יהיה לכם קשה מאוד להגיע ללקוחות העתידיים שלכם.
מה כן תוכלו לעשות? לא מעט בעלי עסקים נוטים לשלב בין חנויות פרונטליות ובין חנויות אינטרנטיות על מנת להגדיל את כמות הלקוחות. ככל שתגדילו את כמות המקומות שבהם אתם נמצאים, כך גם באופן טבעי תוכלו להגדיל את כמות החשיפה למוצר או לשירות שאותו אתם מספקים. מצד אחד צריך שלא להגזים מכיוון שהעלויות של התחזוקה יכולות להיות מאוד לא משתלמות, אך בכל מקום שבו יש לכם פוטנציאל לדוג לקוחות חדשים – אתם פשוט חייבים להיות. תוכלו להיות בכל המקומות הרלוונטיים בצורה שווה או למקד את עצמכם במקום אחד על חשבון מקום אחר בהתאם לביקוש של הלקוחות בפועל.
Promotion – קידום
לרוב שלב הקידום הוא גם השלב האחרון בשרשרת של תמהיל שיווק, השלב הזה הוא הספתח שאמור לתת לכם את התגמולים על העבודה הקשה. כמובן שאם עשיתם טעויות בדרך, בשלב הזה אתם כבר תוכלו להתחיל להרגיש כי משהו לא מתקדם כמו שאתם הייתם רוצים שהוא יתקדם – ויש לכם עוד זמן לעשות את התיקונים הנדרשים. קידום המוצר או השירות הוא חיוני מאוד על מנת שתוכלו להגיע בתוך זמן קצר לכמות גדולה של לקוחות פוטנציאליים. אם תשבו ותחכו שהלקוחות יגיעו אליכם, ככל הנראה ההמתנה תהיה ארוכה והתוצאות לא יהיו כמו שאתם מצפים וזה בהחלט יהיה בזבוז זמן שאתם עוד תתחרטו עליו.
קידום של מוצר או של העסק כולו יכול להתבצע במספר דרכים – קידום ממומן שיאפשר לכם לראות תוצאות במקום או קידום אורגני שיאפשר לכם לראות תוצאות לטווח הרחוק. את הבחירה בין אפשרויות הקידום השונות אתם צריכים לקבוע על פי המצב הנוכחי של העסק שלכם. גם במקרה הזה תוכלו לשלב בין קידום אורגני ובין קידום ממומן על מנת שלא תפספסו אף אחת מהאפשרויות הללו. כמובן שהתדירות של הקידום תיקבע על פי התקציב שעומד לרשותכם, כך שככל שיהיה תקציב גדול יותר כך מרחב התמרון יהיה הרבה יותר משמעותי. אך גם אם יש לכם תקציב מוגבל, יש לא מעט אפשרויות קידום שיאפשרו לכם להשיג את התוצאות הרצויות.
תמהיל השיווק – בשורה התחתונה
כל עסק גדול או קטן שבונה ומפעיל את העסק על פי תמהיל שיווק מוגדר ככל הנראה יגיע לתוצאות הרצויות. כיום קיימות לא מעט אפשרויות לעסקים, בין אם מדובר על המקום שבו העסק יוקם או על אפשרויות הקידום השונות. כל החלטה שתקבלו במעלה הדרך עלולה להוביל אתכם מצד אחד למקום חיובי אך מצד שני היא עלולה להוביל אתכם למקום שלילי. לכן חשוב מאוד להיות זהירים מאוד ולקבל החלטות שאתם שלמים איתם באופן מלא, כך שגם אם יהיה מדובר על טעות, אתם לא תתחרטו שזוהי ההחלטה שקיבלתם כאשר אתם מסתכלים לאחור.
ברוב המקרים בעלי עסקים שאינם מכירים את כל האפשרויות שעומדות מולם יעדיפו לבצע כל שלב ביחד עם איש מקצוע שמכיר את התחום הרלוונטי. כך תוכלו לדעת שאתם עושים את כל הצעדים הנדרשים על מנת להגיע לתוצאות הרצויות. אך עדיין ככל הנראה התוצאות שאתם חולמים עליהם הם תוצאות שיגיעו רק לאחר תקופת זמן ממושכת, ולכן נדרש מכם לא מעט סבלנות. הסבלנות שלכם תימנע מכם לעשות מהלכים קיצוניים שעלולים לטלטל את העסק כולו ורק להרחיק את האפשרות שתגיעו למקום שאתם חולמים עליו. אם אתם רוצים לקבל עוד אינפורמציה על תמהיל שיווק תוכלו ללחוץ כאן – שם תוכלו למצוא מידע מורחב על כל אחד מהעקרונות שאותם ציינו בפניכם.