חלוקת תקציב השיווק הדיגיטלי, איך עושים את זה נכון?

 

פעם כשהיינו מדברים על שיווק באינטרנט היינו מדברים בעיקר על קידום אתרים אורגני וממומן בגוגל או על מודעות ובאנרים של רשתות פרסום חיצוניות. היום התווספו לערוצי השיווק הקלאסים האלו גם רשתות חברתיות רבות כמו פייסבוק, אינסטגרם. על זאת יש להוסיף פלטפורמות לשיווק תוכן כמו אאוטבריין ואתרים כמו יו-טיוב שקשה לקטלג אותם תחת קטגוריה אחת.

כתוצאה מכך, כל חברה ומותג שמכבדים את עצמם מזרימים סכומי עתק במטרה לתפוס את תשומת ליבו של הגולש בכל מקום בו הוא נמצא, ואין זה משנה אם הם צצים בפיד שלו או באתר שהוא החליט לבקר בו אחרי שביקר אצלם קודם לכן…

אבל האם זה אומר שהמותגים והחברות הקטנות יותר לא יכולים לנצל את ערוצי השיווק הדיגיטליים לטובתם? להפך, דווקא הערוצים האלו הפכו את הפרסום לזמין לכל אחד, בתנאי שהוא משכיל לחלק את התקציב שלו בצורה נכונה.

תקציב והחזר על השקעה

למעט מקרים מאוד ספציפיים כמו למשל "קמפיין בזק", תרצו לפרוס את הפרסום שלכם לאורך תקופת זמן ארוכה, ולכן עליכם לחשוב באיזה תקציב תוכלו לעמוד לאורך זמן. לאחר מכן עליכם לחשוב עד כמה הלקוח הממוצע שיגיע מהאינטרנט שווה לכם. כך תוכלו לדעת כמה להשקיע במטרה שההחזר על ההשקעה יהיה חיובי (הכנסות / התקציב).

עם זאת, מדובר בהערכה בלבד מכיוון שאתם לא יכולים לדעת מראש עד כמה הביצועים שלכם ישתנו מערוץ לערוץ.

שימו לב לערוצים לטווח הבינוני מול הטווח הארוך

ערוצי הפרסום ברשת נחלקים לערוצים אורגנים וערוצים ממומנים. בערוצים אורגנים אתם לא משלמים לפלטפורמה עצמה כדי להופיע, אלא רק למי שמתמחה בקידום ויודע איך להגדיל את הנראות בה. לעומת זאת, בערוצים הממומנים אתם משלמים כסף לפלטפורמה כדי שתבליט אתכם במיקומים ספציפיים וגם למי שמנהל עבורכם את הקמפיין. (אחרת קשה להגיע לתוצאות אפקטיביות).

הערוץ האורגני המרכזי הוא גוגל מכיוון שאתם לא משלמים כדי להופיע באינדקס שלו. ערוצים משניים הם עמודים עסקיים בפייסבוק, העלאת סרטונים ליו-טיוב באופציה הלא ממומנת, חשבונות אינסטגרם וכו'.

הערוצים האורגניים הם לרוב ערוצים שעובדים בטווח הבינוני. כלומר, לוקח זמן עד שמתחילים לראות תוצאות. לדוגמה, האלגוריתם של גוגל בדרך כלל לא נותן הרבה קרדיט לאתרים חדשים ולוקח זמן עד שאפשר לזכות באמון שלו. הטווח שבו מתחילים לראות תוצאות תלוי מאוד ברמת התחרותיות. לכן, קידום אורגני יכול להתחיל לעבוד לאחר חודש, מספר חודשיים או אפילו שנה אם התחרות אגרסיבית במיוחד דוגמה לתחומים אגרסיביים הם עורכי דין, רפואה ואירוח.

הערוצים הממומנים עובדים בטווח המיידי מכיוון שיש פחות חסמי כניסה והמודעות יכולות להופיע באופן מידי. יחד עם זאת, גם כאן לוקח זמן לזכות באמון של המערכת ולעקוף את המתחרים. לכן, הביצועים של קמפיין טוב משתפרים עם הזמן.

דבר חשוב נוסף: בעוד האפקט של הקידום האורגני יכול להימשך למשך זמן רב ובשלב מסוים תוכלו באופן תיאורטי לבצע חלק מהעבודה בעצמכם בלי להסתכן יותר מדי, הרי שעל קידום ממומן צריך להמשיך לשלם וניהול לא נכון יכול לגרום לכם להפסיד לא מעט כסף. לכן, אפשר להגיד שהתקציב של קידום ממומן הוא בסופו של דבר פחות גמיש ומרחב הפעולה שיש לכם הוא בעיקר בטווח העמלה שאתם משלמים למנהל הקמפיין.

חלוקת התקציב בפועל

בסופו של דבר, אתם צריכים לבחור על איזה ערוץ לשים את רוב משקל התקציב שלכם על סמך הדחיפות שלכם להחזיר את ההשקעה וכאמור גם התקציב הפנוי שיש לכם. בנוסף, שימו לב שלא כל ערוץ מתאים בהכרח לכל סוגי האתרים והקמפיינים. לדוגמה, חנויות בגדים יכולות אולי להרוויח יותר מפרסום ממומן בפייסבוק עם מדיה עשירה וחדירה אורגנית עם סרטונים ביו-טיוב.

התקציב שלכם לא חקוק בסלע

מעל הכול, יש לזכור שהתקציב שלכם לא חקוק בסלע. בכל שלב אתם יכולים לשנות את החלוקה הפנימית של התקציב ובמקרים מסוימים גם את גודל התקציב עצמו. מנגד, אל תצאו מנקודת הנחה שתמיד תראו תוצאות מיידיות בערוצים הקצרי טווח מכיוון שגם בהם יש כאמור פרמטרים של אמון שמשתנים לאורך זמן. ההמלצה היא לבדוק היטב ולבחור בחברה עתירת ניסיון שעבדה עם תמהילים שונים ואסטרטגיות שונות.

מאמרים נוספים
בואו נדבר :)