עד כה תיארנו את החלקים הבסיסיים של כל אתר ומהן האפשרויות העומדות לפנינו, אך אם רוצים לבדוק את האיכות האמיתית של האתרים האחרים שהחברה מציעה, יש כמה גורמים שחשוב להסתכל עליהם בנפרד: מהירות, התאמה למובייל, ידידותיות למשתמש, אבטחה וקידום אתרים.
מהירות: מהירות היא כיום קריטית מכיוון שלגולשים יש פחות ופחות סבלנות. אתר איטי גורם לחלק גדול מהגולשים לעזוב אותו במהירות ולכן האתר לא מצליח להשיג את היעדים שאותם הוא אמור למלא (חשיפה למפרסמים, רכישות, יצירת קשר וכו').
כפי שכתבנו, יש קשר מסוים בין מערכת ניהול התוכן למהירות האתר ובמיוחד כמה תוספות מלבישים עליה. מצד שני, גם לשרת עליו יושב האתר והאופטימיזציה הפנימית של הקוד שנכתב במיוחד עבורו יש השפעה גדולה על המהירות.
התאמה למובייל: אתרים שמותאמים למובייל צריכים להיראות היטב גם מסמארטפונים בעלי מסכים קטנים יחסית. היום רוב המעצבים מודעים לכך ולכן האתרים מוצגים בצורה קריאה ולכל הפחות בפונט מספיק גדול. למרות זאת, לא כולם יודעים כיצד לתרגם את העיצוב שלהם לעיצוב אנכי באופן אופטימלי. לדוגמה, אם התפריט מופיע במקום לא ברור או הטפסים החשובים תקועים בתחתית האתר, הוא כנראה לא ימלא את המטרה שלו אף על פי שהוא קריא.
התאמה למובייל מתבטאת גם במהירות מכיוון שהרשת הסלולרית לא תמיד יציבה והדפדפנים הסלולריים עדיין מוגבלים לעומת המקבילים שלהם במחשב האישי. לכן נוצרו פורמטים מיוחדים לרשת כמו למשל AMP, אשר מפשיט את האתר ומשאיר רק קוד רזה יחסית. למרבה הצער, הוא עדיין מקובל כסטנדרט.
אבטחה: אבטחה היא נושא מורכב יחסית ואי אפשר לעבור כאן על כל המרכיבים שלו. עם זאת, חשוב לוודא את הדברים הבאים:
האם השרת מוגן בסיסמאות ושם משתמש קשים לניחוש (לפעמיים ברירת המחדל היא ממש לא מומלצת)?
האם יש מערכת גיבוי לאתר?
האם האתר תומך בתקן המוצפן HTTPS, ואם כן, באיזו רמת הצפנה? (חשוב במיוחד לאתרי מסחר אלקטרוני)
אם אתם בוחרים לאחסן את האתר באופן עצמאי, ייתכן שתצטרכו לטפל בכל הנושאים האלו בעצמכם. לעומת זאת, חברות רבות מציעות שירותים משולבים של בניית אתרים ואחסון, במיוחד אם מדובר בקוד סגור.
ידידותיות למשתמש: בכל מה שקשור לאתרי אינטרנט, ישנו תחום שלם הנקרא חווית משתמש (UX). תחום חווית המשתמש מטפל בכל האינטראקציות שבין האתר למשתמש. לדוגמה:
עד כמה קל לנווט בתוך האתר?
כיצד בנויים הטפסים, האם הגולש יכול להבין בקלות מה הוא נדרש למלא?
האם העמודים נראים צפופים מדי, מהו היחס בין כמות התמונות לטקסט?
באתרי מסחר אלקטרוני: עד כמה קל לבצע את התשלום, האם המשתמש חייב להירשם או שהוא יכול לבצע קנייה ספונטנית?
נגישות האתר (נדרש על פי חוק). לדוגמה, שינוי גודל הפונט, התאמה לעיוורי צבעים, חלופה טקסטואלית לתמונות או סרטונים וכו'.
מכיוון שחווית משתמש היא נושא כל כך מורכב, חברות רבות עובדות עם מומחים לחוויית משתמש, והתלות בהם הופכת ליותר קריטית ככל שהאתר מורכב יותר. באתרים שנבנים שלב אחרי שלב חווית המשתמש יכולה בשלב מסוים להפוך למסורבלת מדי בלי שאפילו שמים לב. במקרים אחרים האתר מתיישן וכבר לא עומד בסטנדרטים הנוכחיים.
לכן, זהו נושא שחשוב מאוד לבדוק אותו לפני שמתחילים לעבוד עם חברה מסוימת ולבדוק אם היא מקדישה לו משאבים מספקים, או פועלת על פי "תחושת בטן" ומה שנראה הגיוני למעצב או למתכנת…
קידום אתרים: קידום אתרים גם הוא נושא מרוכב למדי ולתשתית היסודית של האתר יש עליו השפעה עצומה. מסיבה זו, יש יתרון מסוים לחברות בניית אתרים שהן גם חברות קידום או עובדות בצמוד לחברה כזו.
אם העיצוב של האתר ומערכת ניהול התוכן שלו לא מתוכננות נכון, הקידום יכול להיות בעייתי ולא יעיל עד שלא מבצעים שינויים בדיעבד, ואלו יכולים להיות יקרים. בתחום הזה, דווקא למערכות בקוד פתוח יש יתרון מכיוון שהן נפוצות בקרב מקדמי אתרים ולכן גם ישנם תוספים טובים מאוד שתוכננו כדי להוציא מהן את המיטב בכל מה שקשור לנושא.
מלבד קידום אורגני ישנם כמובן גם ערוצי שיווק אחרים כמו למשל קידום ממומן ובניית דפי פייסבוק, אך ההטמעה של הכלים הנדרשים לניהול השוטף שלהן (לדוגמה, מעקב אחרי המרות ממודעות) היא פשוטה יחסית.